Prosinec 2009

Vlaky pod La Manchem se kvůli mrazům znovu zastavily

20. prosince 2009 v 17:32 | Jiří Kot |  Ostatní
Do Británie se dá znovu dostat jen po vodě či vzduchem. Jak informovala v neděli odpoledne britská stanice BBC, vysokorychlostní vlaky spojující Velkou Británii a starý kontitent se znovu zastavily.
Výpadek přišel jen krátce poté, co byl tunel pod kanálem La Manche otevřen po pátepčním lapsu. V noci na sobotu se v tunelu kvůli mrazivému počasí porouchaly čtyři vlaky společnosti Eurostar s více než 2 tisíci pasažéry. Ti museli strávit noc pod mořem, přičemž mnozí s sebou neměli ani jídlo, ani nápoje.
Dopravce se nyní snaží zjistit příčiny výpadku. "Zatím neumím předpovědět, kdy se budou moci soupravy vrátit na trať," citovala BBC ředitele železniční společnosti Eurostar Richarda Browna. "Nepustíme je, dokud si nebudeme jisti, že znovu neuvíznou. Provoz je přerušen."

Rychlost a luxus na kolejích v Rusku

20. prosince 2009 v 12:04 | Jiří Kot |  Ostatní

Rusko - vlak Spasan
Autor: Reuters


V Rusku se chystá nová revoluce. K moci se nedostává nová politická síla jako v roce 1917, tentokrát se však změna omezí jen na železnici.
17. prosince vyjel na trať z Moskvy do Petrohradu rychlovlak Sapsan (ruský výraz pro sokola stěhovavého). Ruskou rovinou se budou vlaky zpočátku řítit rychlostí 250 kilometrů za hodinu, později až 330 kilometrů za hodinu.
Rusko má nejvíce kilometrů kolejí na světě, stejně tak i nejvíce nádraží a vlakových spojů. Ačkoliv se vlakový park postupně modernizuje, leckde zemi křižují ještě lokomotivy a vagóny, které pamatují éru Sovětského svazu.

Teď si ale státní Ruské dráhy sáhly hluboko do kapsy a v Německu u Siemensu objednaly vlaky, které by Rusko měly zařadit na špici světového železničního pokroku. Siemens dostal za osm souprav zaplacenu miliardu eur.

Vídeň likviduje nádraží. Vlaky z Prahy jezdí jinam

14. prosince 2009 v 20:14 | Jiří Kot |  Ostatní
Rakouské hlavní město definitivně ukončilo provoz svého nádraží Südbahnhof, které bylo doposud nástupní a výstupní stanicí pro vlaky z České republiky. Nyní je pro ně vyhrazeno nádraží Meidling.
Budovy nádraží Südbahnhof budou na počátku příštího roku strženy k zemi. Na jejich místě vznikne podle rakouského deníku Die Presse nová městská čtvrť s bytovou zástavbou a kancelářemi. Vlaky budou na nádraží Meidling přesměrovávány jen dočasně. V roce 2012 by mělo být nedaleko současného nádraží Südbahnhof uvedeno do provozu zcela nové hlavní nádraží. Jeho výstavba bude stát 900 miliónů eur.

Varování Česku. Brusel slídí po německých kolejích

8. prosince 2009 v 15:29 | Jiří Kot |  Ostatní

Deutsche Bahn
Deutsche Bahn se vydají cestou privatizace. Plán posvětila i dozorčí rada
Autor: Deutsche Bahn

České kraje, které daly bez soutěže na deset let desítky miliardy korun Českým drahám na provozování regionální dopravy, musí zpozornět.
Evropská komise, k níž zamíří stížnosti soukromých dopravců, které české a moravské kraje odmítly pustit na koleje, totiž už v podobném případě dává najevo, že se jí dotace pro státní firmu bez soutěže nelíbí.
Podle deníku Financial Times Deutschland bruselští úředníci prošetřují miliardové dotace a desetileté smlouvy, které dostala na provoz regionálních tratí státní společnost Deutsche Bahn od dvou spolkových zemí, Berlína a Braniborska. A podle zdrojů deníku z Bruselu hrozí, že dopravce bude muset dotace od spolkových zemí vracet. "Je to precedentní případ," řekl zdroj listu.

Monopol ČD má jednu trhlinu

2. prosince 2009 v 15:51 | Jiří Kot |  Ostatní

Monopol ČD za miliardy má jednu trhlinu, je to Viamont


žlutý vlak regiojet
žlutý vlak společnosti Regiojet Radima Jančury
Autor: Regiojet

Firma Viamont, kterou v minulosti spoluvlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček, jako jediná narušila monopolní postavení Českých drah v krajích.
Vedení Karlovarského kraje totiž Viamontu jako jedinému soukromého dopravci v Česku dalo až do roku 2019 možnost jezdit na tratích mezi Sokolovem a Kraslicemi a mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi.
"Je to jediný případ, kdy se podařilo narušit monopol Českých drah," řekl deníku Aktuálně.cz Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností, jehož je Viamont členem. Další soukromí dopravci jezdí podle něj na tratích, které České dráhy nechtěly.

Konec kolejí. Konec světa.

1. prosince 2009 v 20:06 | Jiří Kot |  Ostatní